12 způsobů, jak se cítit blbě

edward-gorey-gashleycrumb-tinies.jpg

“Co kdybych vám řekl, že dám milion dolarů tomu z vás, kdo se na příštím setkání bude cítit nejvíc depresivně?” navrhl psycholog Randy Paterson kroužku svých depresivních pacientů, kteří k němu chodili na terapii.

Seděli sklesle na židlích a tvářili se… no, depresivně. Měli pocit, že není v jejich silách udělat cokoli pro to, aby byli šťastnější. Ale když je vyzval, aby vymysleli, jak se cítit hůř, začali přímo překypovat nápady.

A pak jim to došlo. Když je tak snadné přijít na to, jak si připadat smutnější, jak se víc nenávidět a jak být víc v depresi, není možné tyhle věci prostě nedělat? Případně začít dělat pravý opak?

“Cesta nahoru a dolů vede tou samou duševní krajinou. Takže když dokážete vyjmenovat věci, díky kterým se cítíte hůř, chování, které vám nepomáhá, snadno přijdete na to, díky čemu se budete cítit o něco lépe,” říká Randy Paterson, který na tohle téma napsal celou knihu: How to Be Miserable: 40 Strategies You Already Use (Jak se cítit mizerně: 40 způsobů, které už používáte). A hlavně, když zjistíte, že snadno můžete zařídit, abyste se cítili mizerně, uvědomíte si zároveň, že máte na vybranou. Svou náladu máte aspoň částečně ve svých rukou. Depka na vás může spadnout jako hnusná deka, ale přes hlavu si ji přetáhnete sami. A záleží na vás, jestli to uděláte nebo ne.

Tady je mých 10 nejoblíbenějších způsobů, jak se cítit mizerně. Do budoucna se jim pokusím vyhnout, protože, narozdíl od pacientů doktora Patersona, mi za první místo v depresi nikdo milion dolarů nenabízí.

  1. Trochu se najíst vestoje u ledničky před večeří, trochu vestoje u sporáku po večeři a trochu pak ještě jednou v jedenáct večer.
  2. Jít spát v půl druhé v noci, i když k tomu nemám žádný jiný důvod než ten, že se nemůžu přinutit vstát, vzít si pyžamo a vyčistit si zuby.
  3. Pak ráno nejít běhat, protože se mi nechce vstávat.
  4. Vzít si na sebe pomačkané a kouřem načichlé oblečení ze včera, protože se mi nechce vymýšlet a hledat nic jiného.
  5. Desetkrát si v hlavě přehrát rozhovor s kamarádkou, která mě před půl rokem trochu naštvala, ale vůbec o tom neví a já jsem jí to nikdy neřekla.
  6. Dvacetkrát za hodinu si zkontrolovat e-maily, Facebook, jestli tam není něco nového, pár oblíbených e-shopů a zpravodajských serverů, a pak znovu e-maily, jestli tam něco nepřibylo.
  7. Donekonečna odkládat práci, kterou mám udělat, abych se mohla plně věnovat bodu 5 a 6.
  8. Obědvat u počítače v naději, že stihnu dodělat tu práci, ale ve skutečnosti se přitom stále věnovat bodu 5 a 6.
  9. Koupit si ve slevě šaty, které mi sice úplně nesedí a jsou z trochu divného materiálu, ale jsou ve slevě a zítra už by je nemuseli mít, tak co kdyby mi to pak bylo líto.
  10. Vyřízení věcí, které by zabraly asi minutu a půl, odkládat i několik dní.
  11. Dělat si seznam ústrků, kterým mě (obvykle nevědomky) vystavil můj manžel.
  12. Číst bulvární zprávy ze života českých celebrit.
Advertisements

13 comments

  1. Absolutně souhlasím! To jsem celá já! 🙂 Akorát místo ranního běhu cvičím doma – teda pokud se dokážu včas vykopat z postele….

  2. Předem říkám, že Váš blog mám moc ráda, strávila jsem nad ním spoustu příjemných hodin a dost často se v něm nacházím 🙂
    V tomhle článku se ale objevuje věc, na kterou narážím kolem sebe neustále a která mi hodně vadí, a to směšování deprese a špatné nálady, splínu, „depky“, chcete-li. Je to jedna z tisíce drobností, která se sice zdá malicherná, ale která jako jedna z mnoha přispívá k udržování předsudků vůči lidem trpícím duševními chorobami. Jak praví přísloví, stokrát nic umořilo osla.
    „Když je tak snadné přijít na to, jak si připadat smutnější, jak se víc nenávidět a jak být víc v depresi, není možné tyhle věci prostě nedělat? Případně začít dělat pravý opak?“ Ne, není. Protože pokud mluvíme o depresi a ne o „depce“, o takovém tom běžném splínu, který občas přepadne každého, tak jedna z nejhorších věcí, které člověku říct, je „trochu se snaž a ono to přejde“. Lidé s depresí se nesnaží přijít na to, jak do toho zabřednout ještě víc, nejsou jen líní se zamyslet nad tím, co by jim udělalo radost. Lidé s depresí se snaží přežít NAVZDORY sobě samým, protože i ty nejbanálnější každodenní věci jsou najednou ty nejtěžší. Třeba jenom vstát z postele. A věta „stačí se trochu snažit a přestat dělat xy a budeš zase v pohodě“ se člověku s depresí změní v hlavě na „jsi neschopná, nedokážeš se ani postarat sama o sebe“.
    Dvanáctero, které uvádíte, samozřejmě nepřispěje k tomu, aby si člověk zlepšil náladu. Každý člověk má do velké míry v rukou svoje zdraví včetně duševního a určitá změna životního stylu může být součástí procesu léčby deprese. Ale stejně jako na zlomenou nohu nepomůže to rozchodit, tak na depresi nepomůže přestat číst bulvár nebo začít víc chodit na sluníčko.
    „Depka“ není deprese.

    1. Máte naprostou pravdu, většina lidí ten rozdíl vůbec nechápe. Naštěstí pro ně,naneštěstí pro ty, kteří trpí depresí. Sám sice depresemi naštěstí netrpím, ale znám je bohužel z blízkého okolí. A často tím trpí lidé jinak veselí a optimističtí. Je to výsledek hormonální nerovnováhy. Strategie pana doktora je zajímavá, ale chybí podrobnosti. Navíc asi nešlo o pacienty s akutním stavem těžko deprese.

      1. Ahojky,jak to beres ,ze tvuj blizky trpi depresemi? Ja uz jsem se dostala s toho nejhorsiho,ale stale mam kolem sebe lidi ,kteri me spis srazi nez ,aby mi chapali.A to me zas nici.Dekuji odpoved

  3. 10 způsobů? Které dva tam nepatří 🙂 ? Trojka, pětka a osmička jsou moji favorité 🙂
    Díky za super článek.

  4. Tenhle článek jsem potřeboval! Přiřadím ho do záložky motivace a uvidím co se stane 🙂 Až na 5 a 9 jsem to já 🙂

  5. Moje maminka trpi opravdovou depresi, bez prasku to nejde. Kdybych ji poradila nejaky z tech bodu, asi by cely den plakala a bylo by to jeste horsi. Na rozdil od ni, by to ale u mne zase asi fungovalo. Jak jiz receno, opravdova deprese neni depka, kterou ma skoro kazdy, alespon obcas.
    Hezky den

  6. Jen škoda toho zaměňování pojmů „deprese“ a „depka“, zrovna tady bych to nečekala, na bláboly tohoto typu a ještě v rádoby vtipném duchu jsem vysazená. Doufejte, že vás ta opravdová deprese nikdy nepotká.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s