Jste ospalí? Otestujte se!

Спящая_царевна

Spánkový expert Tony Schwartz tvrdí, že lidi, kterým chybí hodina spánku denně, jsou na tom podobně, jako by měli v krvi 0,1 promile alkoholu. Takže jsem většinu svého dospělého života permanentně nalitá. Až na to, že nevyspání narozdíl od opice není tak zábavné.

“Podobně jako opilec, ani nevyspalý člověk si neuvědomuje, jak moc jsou jeho schopnosti narušené. Většina z nás už ani neví, jaké to je, být doopravdy vzhůru,” říká Tony Schwartz.

Nedávno jsem objevila test, který se jmenuje Epworthská škála spavosti. Popisuje osm různých situací. Každou z nich máte ohodnotit na škále od 0 do 3 bodů

  • 0 = nikdy bych nedřímal, neusínal
  • 1 = slabá pravděpodobnost dřímoty / spánku
  • 2 = střední pravděpodobnost dřímoty / spánku
  • 3 = značná pravděpodobnost dřímoty / spánku

A tady jsou ty situace:

  1. Při četbě v sedě.
  2. Při sledování televize.
  3. Při nečinném sezení na veřejném místě (v kině, na schůzi)
  4. Při hodinové jízdě v autě (bez přestávky) jako spolujezdec
  5. Při ležení-odpočinku po obědě, když to okolnosti dovolují
  6. Při rozhovoru vsedě
  7. Vsedě, v klidu, po obědě bez alkoholu
  8. V automobilu stojícím několik minut v dopravní zácpě

Pokud vám vyšlo osm bodů nebo méně, jste v normě. Moje skóre bylo třináct, což podle autorů testu značí, že bych měla “bezodkladně vyhledat odbornou pomoc ve spánkové poradně”.

Hm. Asi nemusím chodit do spánkové poradny, kde by mi nejspíš řekli totéž, co říká Tony Schwartz: “Choďte dřív spát.” A nemilosrdně dodává: “Nemáte jinou možnost. Vstávat později nemůžete, protože už takhle vstáváte nejpozději, kdy je to přijatelné.”

Vím, že pořádně se vyspat je opravdu hodně dobrý způsob, jak být šťastnější. Ale je těžké vzdát se těch dvou nebo tří večerních hodin poté, co jdou děti spát, a kdy začíná “můj čas jen pro sebe”. Čas na psaní. Čas na čtení. Čas být sama nebo s někým. A ano, někdy je to taky čas na tupé zírání na nějaký nesmysl v televizi nebo na bezcílné brouzdání po internetu. Tak to taky někdy dopadne. Ale přesto těch pár natahovaných hodin večer vnímám jako čas na svůj opravdový život.

Možná se ale právě kvůli tomu připravuju o šanci na víc opravdového života během následujícího dne.

Advertisements

13 comments

  1. Moje skóre je 14… A mám to úplně stejně – představa, že bych šla spát třeba v půl desátý nebo v deset ve mně vyvolává pocit, že mi z toho dne tím pádem už vůbec nic nezbyde… Takže jdu spát kolem půlnoci a vstávám v pět ráno…

  2. Zdravím můj výsledek byl 15 a úplně se mi do této doby hodí. Vím,že bych měla spát více,pracuji dokonce na směny, ale množství různých povinností mi to nějak nedovoluje. Až bude klidneji,tak to dolním.No,už aby to bylo.Svaťka

  3. Já mám asi to štěstí-neštěstí, že už na základce se u mě začala projevovat docela silná fyzická reakce na nedostatek spánku. Nedejbože ve spojení se stresem, později na střední a vysoké. Takže už jako dítě jsem se musela učit dávat si na toto pozor. Ostatně naučili se na to dávat pozor i mí spolupracovníci, když jsem průvodcovala v Egyptě. Jen jednou jedinkrát se stalo, že mě kvůli nějaké pracovní záležitosti vytáhli (někdy kolem půlnoci) rozespale z postele dolů do lobby (to víte, v Egyptě za Vámi na pokoj Egypťani nepůjdou… pokud Vás považují za slušnou ženu). Pak už měli ohledy 🙂 A o tom, co dělávám, když už je tedy nejhůř jsem psala u sebe v jednom článku (https://zitjak.wordpress.com/2013/10/11/chvala-spanku-2-cast/). Takže mé skore je 1 bod 🙂

    S tou opilostí můžu potvrdit. Zrovna včera jsem měla silný deficit a celý den jsem byla jak opilá :-))

    1. Mám to uplně stejně.. Začalo se to teda projevovat až v posledních letech na vysoké škole- nedostatek spánku a stres = neustále někde omdlívám .. takže ať se děje co se děje, já prostě spát musím skoro pořád 😀

  4. Já jsem taky na třinácti, ale bohužel u mě neplatí, že vstávám nejpozději, co to jde. Naopak si moje tělo brzo ráno usmyslí, že už spát prostě nebude. A jakkoliv jsem pak vyřízená, nadopovaná kofeinem a unavená, stejně pořád stávkuje… Nicméně pořád nějak funguje a to je hlavní, že?:)

    http://www.stylishcoffee.cz

  5. Nula. A to jsem za poslední rok a půl spala v kuse max tři hodiny… Test nereflektuje to, že jsou lidé, kteří prostě u knihy /filmu /atd neusnou… Já sice teď usnu kdykoliv je možnost, ale musím si k tomu lehnout s tím, že jdu spát. U filmu jsem neusla nikdy, buď to vypnu a jdu spát, nebo to dokoukam…

  6. Mě zaujala ta O.1 promile. Dál už jsem se proto nemohla na článek soustředit:-)
    Co je na tom za nalitost? To snad ani nemůže být poznat, tak nepatrné množství!
    Ráno po mejdanu má člověk zbytkáč určitě víc než desetinu promile. Třeba celou promili. A to už mu hladina hodně klesla.

  7. Tak já mám subjektivně pocit, že bych spala stále, ale dle testu mám 8 bodů, takže jsem na tom ještě dobře. 🙂

  8. Já jsem hroznej spáč, ale – když vynechám dětská léta – opravdu nikdy se mi nestalo, že bych usnula třeba během sledování TV nebo jízdy v dopravním prostředku 🙂 A možná tak trochu i závidím ostatním tuto schopnost. Nebo úplně nejvíc nechápu, že někdo dokáže usnout skoro hned poté, co zavře oči. Taky bych to někdy chtěla zažít.

  9. Pri deťoch je určite ťažšie nájsť si správny režim a čas pre seba, ja sa zase niekedy možno prepínam v práci, no zaspáva sa mi zakaždým dosť ťažko a aj preto sa snažím o nejakú tú pravidelnosť, inak by som bola dosť nevyspatá. Cez víkendy si ale zvykám aj ja pospať dlhšie a chodievam spať neskôr.

  10. Báro,
    ten odstavec o večerním čase pro sebe jste napsala za mě :). Chodívám spát i hodně po půlnoci, starší syn zaleze na kutě až v deset a teprve poté vydechneme my, rodiče, jinak je celý den zápřah. A v těch volých hodinách mám největší chuť čučet do ohně. Nebo do něčeho jiného, co se nedožaduje mé pozornosti. Četba pro mě v tyto chvíle bývá až příliš vyčerpávající. A také se těch hodin nechci vzdát.
    Ale někdy, výjimečně, se mi podaří jít spát hned po uložení mladšího synáčka, v osm. Někdy dokonce i o fous dřív. Ten pocit ráno je pak k nezaplacení!

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s