13 pravidel, jak šťastně jíst (podle Michaela Pollana)

 

Snímek obrazovky 2014-09-04 v 17.37.47

Michael Pollan píše o jídle a píše o něm hodně zábavně. Radí se přitom nejen s odborníky na výživu, ale i se svou babičkou. U nás vyšla jeho kniha Dilema všežravce, já jsem právě teď narazila na knížku Food Rules, která jeho rady shrnuje do 64 zábavných pravidel. Tahle se mi líbila nejvíc:

  1. Jezte jídlo
  2. Nejezte nic, co by vaše babička nebo prababička nepovažovala za jídlo.
  3. Celá hostina je v prvním soustu. S tímhle mám problém. Co je dobré, to si chci přidat. I když vím, že větší množství toho samého jídla mi žádný další skvělý zážitek nepřinese.
  4. Snězte tolik nezdravého jídla, kolik chcete, pokud si ho připravíte sami.
  5. Nekupujte nic, co obsahuje ingredience, které nedovede vyslovit žák třetí třídy.
  6. Pokud se tomu ve všech jazycích říká stejně, není to jídlo. Řekněme takový Big Mac, lupínky Pringles nebo Coca-Cola.
  7. Jezte jen to, co může nakonec shnít nebo zplesnivět.
  8. Pokud se to podává okýnkem auta, není to jídlo.
  9. Jezte barevně. „Barvy jednotlivých druhů zeleniny odrážejí různé druhy antioxidantů, které obsahují,“ vysvětluje Michael Pollan.
  10. Nekupujte cereálie, které obarví mlíko. Moje dcery je milují, zvlášť ty ve velkých barevných krabicích. Ale když o tom tak přemýšlím, není to opravdu divné, že mléko od nich zhnědne, nebo zoranžoví?
  11. Jezte vždycky u stolu a snažte se nebýt u toho sami.
  12. Nakupujte po obvodu supermarketu, ale ne uprostřed. Tohle je hodně vtipná rada. Po obvodu supermarketů bývá pečivo, maso, sýry a zelenina. Zatímco uprostřed v regálech jsou všechny ty krabice, plechovky a sáčky.
  13. Dejte si k večeři sklenici vína. Tohle pravidlo mám ze všech nejraději. Dodržuji téměř denně.
Reklamy

16 comments

  1. Nedávno jsem se bavila s jednou známou o nakupování v supermarketu… prý tam nerada chodí, protože má dojem, že na ni všechno to „jídlo“ padá. Na to jsem já odvětila, že ty dlouhé regály sušenek a bonbónů jsou síla… o pytlících a konzervách nemluvím.
    Kdysi dávno jsem byla na déledobější cestě v Řecku a vezla si s sebou pytlíkové polévky. Jednou jsme ji s kamarádkou uvařily našim známým. Jednomu se udělalo zle. Nikdy nic podobného chemického nejedl. Já od té doby výrazně méně…

  2. Pollanova kniha o jídelních pravidel je fakt dobrá. Je napsána v docela jednoduché angličtině, takže jsem ji zvládla přečíst i já. Líbilo se mi pravidlo, že čím má potravina méně noh, tím je zdravější. Mrkev, brokolice, houby – jedna noha, drůbež- dvě nohy, kráva – čtyři nohy.

  3. Nekupujte cereálie, které obarví mlíko. Moje dcery je milují, zvlášť ty ve velkých barevných krabicích. Ale když o tom tak přemýšlím, není to opravdu divné, že mléko od nich zhnědne, nebo zoranžoví?

    Argument jak noha. Není trochu divné že mléko od kakaa zhnědne? o-O

  4. moc nechápu tu 10. tak je logický, když jsou to čokoládový Nesquiky, že po nich mlíko chytne kakaovou chuť a barvu ne? 😀

    1. Noo, myslím, že tam jde o to, že to není skutečná čokoláda (když hodíte kousek čokošky do studeného mlíka, nestane se nic), ale spíš cukr a nějaká barviva a dochucovadla, která se v mlíku snadno rozpustí.
      Já samozřejmě nejsem žádný expert na jídlo… Ale sladké křupínky, to je v podstatě jen mouka a cukr. Moje děti je milujou, samozřejmě. Ale aspoň si nenamlouvám, že to je zdravé, když se to jmenuje „cereálie.“

  5. „Nakupujte po obvodu supermarketu, ale ne uprostřed.Po obvodu supermarketů bývá pečivo, maso, sýry a zelenina.“ Tak u nás to neplatí.Pečivo a maso po obvodu je,ale také je tam pivo,víno,alkohol a to já fakt nemusím 🙂

  6. Upřímně řečeno – já už mám pokrk všech těch debat o tom, co je a co není zdravé. Ctím zásadu – jím (pokud možno) všechno a všeho s mírou. S nadváhou ani cholesterolem problém nemám. Zato znám spoustu ženských, které neustále řeší zdravou výživu – jsou zpravidla při těle, mají nezdravou pleť a hrozné výčitky svědomí, když snědli nějakou „nezdravost“.

    Když to vezmu z „historického“ hlediska, tak jsou nestále různé vlny co a je a co není „zdravé“. Kdysi vajíčka ne, dnes ano, podobně se sádlem a tak dále. A když si vezmu ten vědecký „průšvih“ na téma špenát a obsah železa….

    Myslím si, že stresu máme všichni dnes a denně více než dost. Takže se lidi nestresujte zbytečně tím, že jíte údajně nezdravé věci. Za pár let vědci objeví, že to až tak nezdravé nebylo a naopak.

    Problém většinou není v jídle, nýbrž v jeho množství a nedostatku pohybu!

    1. Ty pravidla mě pobavily. Je to super:D!

      Jinak, takové ženy už jsou zoufalé a mají výčitky samy ze sebe, to je problém toho, že si neumí užívat jídlo jako takové, ale snaží se něco překonat ani neví jak. Vzhledem k tomu, že se pohybuji ve světě fitness, tak i za sebe můžu říct, že je ten přístup teď prostě blbej. Každý (skoro) to dělá jen proto aby nějak vypadal, ne aby byl zdravý (kámen úrazu docela)..

      To s tebou souhlasím. Někdy mám pocit, že to vědci mění jen z ekonomického hlediska. Zdražili se nám vajíčka? Řekneme že jsou zdravé! A celkově produkty přírodního původu (maso, mléko, sýry..) nemají proč být nezdravé, když se jí vyvážený jídelníček.

      Ovšem, když někdo spořádá dva hamburgery (z fastfoodů, ne po domácku vyrobený) to úplně zdravé není:D:)

      Většinou to vždycky začíná a končí v kuchyni:) Ale já beru vaření jako určitý druh relaxace, takže když by k tomu lidi přistoupili jinak tak by to i jinak vypadalo..:)

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s