Nesmyslné utrpení před regálem s marmeládami

Ráda si vybírám exotické džemy v potravinovém oddělení Marks & Spencer. Vlastně je to jinak: Ráda si představuju, že si tam nějaký džem vyberu. Ve skutečnosti se mi to totiž ještě nikdy v životě nepodařilo. Moje návštěva před zmíněným regálem s luxusními marmeládami probíhá zhruba následovně.

  1. Cestou do obchodu si představuju ty idylické sobotní snídaně, kdy si čerstvě opečenou topinku namažu nějakým opravdu úchvatným džemem.
  2. Zastavím se u regálu s džemy, oslněná všemi těmi lahvičkami a názvy, nad kterými se sbíhají sliny. Španělské meruňky s amarettem? Černé turecké třešně s vanilkou? Sevillské pomeranče? Rubínový grapefruit? Švestky s něčím, čemu ani nerozumím?
  3. Umiňuju si, že si vyberu jen jeden. Nechce se mi utratit tady skoro dvě stovky.
  4. Jenže který? Beru do rukou jednotlivé lahvičky a zkoumám složení.
  5. Panebože, už jsem tady skoro deset minut. Opravdu musím trávit tolik času výběrem marmelády?
  6. Dám do košíku španělské meruňky s amarettem a mířím k pokladně. Cestou ve mně hlodají pochybnosti.
  7. Vracím se a španělské meruňky dám zpátky. Prostojím u regálu dalších pět minut. Rebarbora a zázvor? Citróny a med z akácií? Propadám trochu panice.
  8. Vzpomenu si, že stejně jsem před týdnem doma zavařila tři kila rybízu z naší zahrady. Všechen ten džem přece musíme sníst.
  9. Odcházím s prázdnou. Cestou k pokladně hoídm do košíku sušenky, které si tady kupuju vždycky, aby mi to nebylo líto.

Docela mě pobavilo, že úplně stejnou zkušenost udělali i účastníci známého experimentu psychologů Marka Leppera a Sheeny Iyengar. Taky se to týkalo marmelády. Když dostali na výběr z pouhých šesti druhů, strávili výběrem jen chviličku a třicet procent lidí si nějaký džem skutečně koupilo. Ale pokud mohli vybírat z 24 druhů, drtivá většina z nich odešla s nepořízenou: strávili výběrem dlouhé minuty, většina z nich propadla zoufalství a jen tři procenta lidí si odnesla nějaký džem.

Mít na vybranou ze spousty možností zkrátka znamená, že si možná nevyberete vůbec nic.

Reklamy

18 comments

  1. U mě je to naprosto stejné! Když mám vybírat z velkého množství, je to pro mě, jako naprosto nerozhodného člověka, doslova utrpení. To samé jsem měla na dovolené, když se několik plných stolů prohýbalo pod nánosem exotických dobrot a je si prostě nemohla zvolit jen jeden (či dva, tři) druhy jídla. Proto jsem pak na talíři vytvářela naprosto nesourodé směsice pokrmů, ale prostě jsem musela ochutnat všechno! 🙂 PS: Článek mě navnadil, asi ozkouším sama sebe a nějakou marmeládu si půjdu vybrat.

  2. Já mám dost podobnej problém s babiččinýma ovocnýma čajema,nebo jak se to jmenuje. Dobrý jsou všechny, už jsem je taky všechny vyzkoušela a teď už si nemůžu vybírat stylem – ten jsem ještě neměla…

  3. Já dám na slevu. Prostě to beru jako znamení Vesmíru, že si mám koupit tu zlevněnou švestkovou s čímsi. (Od někoho, kdo studoval marketing a práva je to dost zběsile naivní přístup, ale jinak bych žádnou marmeládu (stejně jako vy) nekoupila… 🙂 Sleva je znamení! 🙂

  4. Vezměte si jednu, kterou jste ještě nikdy neměla. A tak to udělejte vždy, dokud neochutnáte všechny. Zapište si někam, která Vám chutnala nejvíc – a pak to bude bez rozhodování.

  5. Rubínový grep a Sevillské pomeranče od M&S jsou moc dobré, doporučuji … a před regálem s džemy mám taky vždycky problém si vybrat.
    Jinak bych asi doporučil upravenou radu svatého Pavla z Tarsu, že člověk má (postupně) vyzkoušet všechno a dobrého se podržet…

  6. Jo jo, viděla jsem v Řecku stánek s olivami.. asi 120 druhů, pěkně přehledně vysklásáno ve vaničkách..taky jsem nezvládla výběr a nekoupila žádné 🙂

  7. souhlasím se šušenkami, kulaté máslové „polomáčenky“ za 39kč jsou lepší varianta než marmelády, jinak výborná marmeláda je směs berries, zahradní či jak se jmenuje :), ale já spíš miluju anglické vtipy, počasí, čaj a sušenky než jejich džemy a marmelády

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s