Pokud nám peníze nepřinášejí štěstí, pak je to nejspíš proto, že je neutrácíme správně

Týden před výplatou jsem řešila následující dilema: koupit si cédéčko s audioknihou Deníky Virginie Woolfové (kterou, pravda, zas tak úplně nepotřebuju, ale mohla bych ji poslouchat při žehlení, ve frontě na poště, nebo když si mé děti pouštějí seriál Hannah Montana)… anebo úžasné zlevněné boty, které, ehm, taky nutně nepotřebuju, ale jsou prostě úžasné (a zlevněné)?
Vybrala jsem si Virginii, a udělala jsem dobře. Ne proto, že jsem tím potěšila svého vnitřního snoba (i když to samozřejmě také!). Ale proto, že investice do zážitků je, pokud jde o „zisk“ v podobě štěstí, výhodnější než investice do hmotných statků.
Přesně o tom pojednává esej tří amerických psychologů, jejíž název jsem si dovolila ocitovat v titulku tohoto článku. „Peníze jsou příležitostí ke štěstí, ale většina lidí tuto příležitost rutinně promrhá, protože věci, o nichž si myslí, že jim přinesou štěstí, často jejich očekávání nesplní,“ píší v úvodu své studie. Vzápětí pak navrhují několik různých cest, jak utrácet své peníze lépe a šťastněji.
První z nich spočívá právě v investování do zážitků a zkušeností. „Na nové věci si rychle zvykneme. Pár týdnů poté, co si do bytu pořídíme překrásnou podlahu z brazilského třešňového dřeva, se stane pouhým nepovšimnutým povrchem pod našima nohama. Zatímco vzpomínka na stádo antilop, které jsme spatřili za úsvitu na safari v africké savaně, nás bude těšit celý život,“ argumentují.
Třešňová podlaha a safari za úsvitu naštěstí zůstávají mimo mé finanční možnosti, takže podobných dilemat jsem ušetřena. Vím ale bezpečně, že zážitky nám přinášejí štěstí třikrát: když se na ně těšíme, když je prožíváme a když na ně později vzpomínáme.

Reklamy

8 comments

  1. Naprostý souhlas, jinak to není …
    Připomnělo mi to, jak jsem kdysi, dávno již tomu, také volila mezi botami, ale ne mezi botami a zážitkem, ale mezi botami a dvěma zlacenýma obříma číšema. Pořídila jsem číše, ještě je mám, ale dala jsem je dětem, každému jednu. Že bych se dočkala velkého nadšení, to tedy ne 🙂
    Poněkud jsem odbočila, ale moje první věta platí!!!

  2. Poslední věta je opravdu pravdivá. Bohužel to má dvě mince. Když se netěšíme – nemůžeme být ani zklamáni, ale zároveň se připravíme o ten příjemný pocit těšení se. Je lepší se těšit a riskovat zklamání (které často přijde) a nebo se vůbec netěšit a zklamaný nebýt?

  3. Ano, to je moje řeč, Barbi, tomu rozumím: Na nové věci si rychle zvykneme, ale nové zážitky nás obohacují. Zrovna minulý týden ve středu jsem šel domů ze schůzky (pozor! s kamarádem, se kterým jsme se neviděli 28 let) a na Václaváku jsem začal uvažovat o tom, mám-li se pohlédnout po novém mobilu, nebo si dojít, zas jednou po dvou letech, zahrát ruletu? Mobil je věc a ruleta je zážitek. Zvolil jsem to druhé – a bác ho – vyhrál jsem 5 tisíc!…

  4. Dobre odpoledne Barboro,
    dekuju za moc pekny clanek. Muzu jen potvrdit ze sve osobni zkusenosti. Nekolikrat se mi stalo, ze jsem si poridil „vysnenou“ vec (prvni CD prehravac, prvni AV receiver, prvni velky bedny, prvni pocitac atd….) a po jejim nainstalovani a spusteni se misto uspokojeni dostavil takovy pocit neurcite prazdnoty.
    Souhlasim s vami, zazitky jsou lepsi. Ridim se uslovim jednoho kamarada z vejsky „Zazitky si nekoupis“.

    Jardis

  5. Nemohla jsem se už dívat na svůj nemoderní retro telefon, tak jsem si pořídila nový…a na naléhání prodavačky si ho i pojistila na blbost (to bylo prvně v životě). Přesně po měsíci mi ale ten krasavec spadl doma do záchodu, zkrátka jsem ho hned utopila:-(. Měla jsem na sebe hrozný vztek, nadával si, nejradši bych si nafackovala. No a pak jsem se sklopenýma ušima přišla odprosit toho mýho starýho pomlouvanýho telefonního dědečka. Po pár týdnech mi přišly peníze za „utopence“ z pojišťovny. A odolala jsem, nekoupila jsem si obratem moderního náhradníka. Raději jsem peníze dala do zážitků, o kterých jsem už dlouhou dobu přemýšlela. A nelituji. A mobilního dědouška už nehaním, mám ho stále :-))).

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s