Vědci prý objevili „gen štěstí“. Já ale věřím, že máme na vybranou.

Schopnost být šťastní máme zakódovanou v DNA, zjistili britští vědci. Gen, který je za to zodpovědný, se jmenuje 5-HTT a má na starosti přenos serotoninu v mozkových buňkách. Existují dvě verze 5-HTT: dlouhá (ta je lepší, přenáší serotoninu hodně a předurčuje nás k tomu, abychom se zubili od rána do večera), a krátká (to je ta horší varianta).

Protože „gen štěstí“ dědíme po obou rodičích, můžeme ho mít ve třech variantách: dlouhá-dlouhá, krátká-krátká, a dlouhá-krátká. Lidé vybavení dlouhou-dlouhou verzí jsou na tom podle průzkumu, publikovaného v Journal of Human Genetics, velmi dobře: 69% z nich je „velmi spokojeno“ nebo „spokojeno“ se svým životem. Kdežto u lidí s krátkou-krátkou variantou je to jenom 38 %.

Pokud jde o mě, jsem si téměř jistá, že jsem ten třetí případ (krátká-dlouhá). Po mamince pocházím z rodiny okouzlujících, ale lehce depresivních lidí, kteří se od středního věku zavírají ve svých bytech a domech a s nikým se nestýkají. Naopak moji předkové z tátovy strany jsou vybaveni schopností jít si za svým štěstím jako buldozer.

Myslím si ale, že geny nejsou všechno. Nemůžeme sice proti nim bojovat, ale věřím tomu, že je můžeme vycvičit. Jsem přesvědčená, že schopnost být šťastný se dá posilovat podobně jako fyzická kondice, pravidelným tréninkem.

Není to vždycky úplně pohodlné, ale stojí to za to.

Reklamy

2 comments

1. Tahle myšlenka se mi líbí. Ještě by mě zajímalo, jestli se častěji „přitahují“ lidé s rozdílnou délkou. Jestli je to „biologicky upraveno“ tak, aby se častěji rodily děti s předpokladem, že budou šťaštné.

2. Štěstí je tak strašně relativní pojem, že se mi nezdá, že by bylo možné jej zachytit v génech. Když si vzpomenu, jak málo mi někdy stačilo ke štěstí, třeba jen sedět s dívkou v dešti pod dekou na písku u Berounky, nebo když jsem udělal přijímací zkoušku na gymnázium, nebo když se objevil můj první příběh v televizních Bakalářích, nebo když jsem coby malý David porazil obrovského Goliáše,(viz můj příběh) – a mohl takhle vyjmenovat tisíc takových malých štěstíček, takže si myslím, že to s génama memá nic splečného.
    Ovšem dala by se na toto téma vést dalekosáhlá diskuze v kupé vlaku do Brna, jak už jsem jednou naznačil, nebo taky na palubě zaoceánské lodi (On a slow boat to China)…